Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

26 maart 2019

Project OV-coach breidt uit

Inclusief openbaar vervoer: daar draagt het project OV-coach aan bij. Vorig jaar startte het project, en sindsdien hebben al 100 Amsterdammers met een beperking zelfstandig leren reizen met het reguliere openbaar vervoer. Cliëntenbelang Amsterdam behoort tot de eerste lichting partners van het project. Op 7 maart zetten 7 nieuwe partijen hun handtekening op een ludieke plek: een oude tramdeur.

 

Niet iedereen kan gemakkelijk zelfstandig reizen met het reguliere openbaar vervoer. Bijvoorbeeld mensen die niet of minder goed kunnen zien, horen, praten, bewegen of begrijpen. Zij kunnen sinds een jaar een training krijgen, zodat ze minder afhankelijk zijn van het doelgroepenvervoer.

 

Grotere zelfredzaamheid

Willeke Passmore, projectleider bij de gemeente Amsterdam: “Onze doelgroep verplaatst zich nu vaak afgezonderd van anderen via verschillende vormen van speciaal vervoer. We zien ze daarom ook minder terug in het straatbeeld. Dat vinden wij als gemeente, maar ook onze partners zoals de Vervoerregio, het GVB en Cliëntenbelang Amsterdam, niet inclusief. Door de ondersteuning van een OV-coach neemt de zelfredzaamheid van deze mensen toe.”

 

Training voor bepaalde route

Passmore: “Je kunt het OV-coachtraject zien als een training om een bepaalde route af te kunnen leggen of om het gebruik van het OV in het algemeen te leren. Hiervoor word je aan een coach gekoppeld, die een aantal keer met jou dezelfde reis maakt. Je kunt dus niet bellen: morgen moet ik naar de schouwburg en kan er iemand met me mee? Wellicht gaan we deze dienstverlening in de toekomst wel bieden, maar daar is het nu nog te vroeg voor.”

 

Stagiairs als OV-coach

Het mes snijdt aan twee kanten bij dit project. Passmore: “Stagiairs van het MBO en de HBO kunnen praktijkervaring opdoen als OV-coach. De studenten van sociaal-maatschappelijke zorgopleidingen krijgen begeleiding van MEE Amstel en Zaan. Het project levert ook informatie over de toegankelijkheid, zoals mensen die gecoacht worden dat ervaren. We zijn aan het onderzoeken op welke plekken deze informatie goed kan landen.”

 

  • Wilt u een OV-coach aanvragen? Belt u dan naar (020) 308 45 00 of mail naar ov-coach@meeaz.nl
  • Wilt u OV-coach worden? Dan kunt u bellen naar (020) 308 45 00 of mailen naar info@ov-coach.nl

 

Partners OV-coach

Op 7 maart tekenden het ROC van Amsterdam, ROC Top, Munckhof, de Academie van de Stad en het Jeugdplatform Amsterdam, SIGRA en het BovenIJ ziekenhuis. Partners van het eerste uur zijn: gemeente Amsterdam, Cliëntenbelang Amsterdam, GVB, MEE Amstel en Zaan, Pantar, RMC, Transvision, de Vervoerregio Amsterdam en de Vrije Universiteit.

 

Deborah interviewt ambassadeur Philip bijgesneden.jpgDeborah Lauria (directeur Cliëntenbelang Amsterdam) interviewt ambassadeur Philip. Rechts is de tramdeur te zien met de handtekeningen van de 7 nieuwe partners. (Foto: aangeleverd)

 

 

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

De samenwerking in het project OV-coach is uniek in Nederland. Het experiment is ontstaan vanuit de wens om mensen met een beperking meer keuzemogelijkheden te geven als het gaat om hun mobiliteit. De uitvoering van het project ligt bij MEE Amstel en Zaan. Cliëntenbelang Amsterdam levert ambassadeurs en OV-coaches.

 

Voor meer informatie kunt u deze filmpjes bekijken:

Hoe werkt OV-coach?

Ambassadeurs Philip en Floor