Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

3 maart 2014

Puccini Rood: in heel Amsterdam dezelfde bestrating

De gemeente Amsterdam, inclusief de stadsdelen, heeft een beleid voor het inrichten van de openbare ruimte. Dit beleid noemt men `de Puccini-methode`. Onlangs is het eerste deel verschenen, dat over de bestrating gaat. Wij hebben een inspraakreactie gegeven op deze `module rood’. Over het algemeen kunnen we ons in het beleid vinden, maar we maken ons wel zorgen over de ruimte voor de voetganger.

Anderhalve meter is opgenomen als minimumbreedte voor de voetganger. Dat vinden wij te weinig. Het is bovendien niet-afdwingbaar; de breedte van het trottoir is niet wettelijk vastgelegd. Eén fiets langs de gevel en een vuilniszak op de stoep, en als rolstoelgebruiker kun je er niet meer door.

Wij vinden dat de openbare ruimte niet altijd verdeeld moet worden tussen voetgangers, fietsers, auto’s en openbaar vervoer. Op sommige, erg krappe plekken moet gekozen worden om één bepaalde groep de ruimte te geven. Wat ons betreft dan de voetganger.  

Voor bijzondere plekken Puccini-randvoorwaarden

De pleinen en straten die als bijzondere plekken zijn aangemerkt, vallen niet onder de Puccini-methode. Onze ervaring is dat het daar juist vaak mis gaat. Het meest bekend is wel de Dam. Meer recent is een voorbeeld in Noord: hobbelige bestrating bij de aanlandingen van de ponten. Of de glanzende trottoirtegels langs de Kostverlorenkade in West, waardoor de bestrating glad lijkt.

Aan bijzondere plekken moeten volgens ons dezelfde randvoorwaarden worden gesteld als die in Puccini-methode: veilig, herkenbaar, duurzaam en toegankelijk. In de methode zijn de standaard-materialen de betonnen trottoirtegel en de rode klinkerbestrating. Dat zijn prima materialen. Mits ze juist gebruikt worden natuurlijk.

Meepraten over detailboek

Er komt nog een detailboek en een materiaallijst voor bestratingen. Wij zijn uitgenodigd om hierover mee te praten vanuit onze ervaringsdeskundigheid op het gebied van toegankelijkheid. Ook komt er een Amsterdamse Handleiding routegeleiding, over de toepassing van geleidelijnen. Daarover kunnen we hopelijk in maart of april meer vertellen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bart Weggeman via b.weggeman@clientenbelangamsterdam.nl of op (020) 75 25 151.

De Puccini-methode

In het verleden ging elk stadsdeel anders om met de inrichting van de openbare ruimte. De versnippering werd daarnaast versterkt, doordat er steeds meer materialen op de markt kwamen om een straat mee in te richten. Dit zorgde voor een diffuus straatbeeld, waarin geen Amsterdamse traditie kon worden herkend.

In 2009 zijn daarom afspraken gemaakt over de te gebruiken materialen voor rijbanen, voetgangersgebieden, en andere onderdelen van de openbare ruimte. De methode voor het neerzetten van een herkenbaar straatbeeld is de ‘Puccini-methode’ gedoopt. Door samen op te trekken bij de inkoop van materiaal kunnen de uitvoeringskosten omlaag.

Uit onderzoek is gebleken dat hierdoor jaarlijks miljoenen kunnen worden bespaard. Tot nu toe was Puccini alleen een intern werkdocument. Nu is het formeel vastgesteld en gaat het de inspraak in.  

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel