Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

19 december 2022

Rol cliëntenraad bij innovatie in de zorg

Op 14 november organiseerde het Platform Cliëntenraden Langdurige Zorg Amsterdam (PCLZA) een themabijeenkomst over innovatie in de zorg. Op technologie en digitale hulpmiddelen wordt tegenwoordig vol ingezet. Het uitgangspunt daarbij moet altijd zijn dat het hierbij moet gaan om waardevolle zorg mogelijk te maken. Iets wat alleen haalbaar is door met elkaar samen te werken. 

 

Door het steeds ouder worden van de bevolking en de personeelstekorten in de zorg, komt deze steeds meer in de knel. De verwachting is dat binnen 5 jaar 30% van de ondersteuning digitaal zal plaatsvinden.

 

Rechten om mee te beslissen

Tiske Boonstra van LOC Cliëntenraden was een van de sprekers tijdens de bijeenkomst. Ze vertelde dat een cliëntenraad (CR) verschillende rechten heeft bij de planvorming over technologie in de zorg. Technologie heeft een directe relatie met kwaliteit en veiligheid van de zorgverlening. Op dit onderwerp heeft een CR instemmingsrecht. Als er belangrijke wijzigingen worden voorgesteld in de organisatie van de zorgverlening heeft een CR adviesrecht.

 

Dankzij techniek geen gesloten afdelingen meer

Romy Claasen en Marcel Fokker van Amstelring kwamen met het nieuws dat daar vanaf volgend jaar geen gesloten afdelingen meer zijn. De technologie maakt dat mogelijk, zoals bijvoorbeeld bij de zogeheten Leefcirkel. Een Leefcirkel is een bepaald gebied, waarbinnen mensen zich vrij kunnen bewegen. Controle vindt plaats via een polsbandje met een sensor.

 

Als mensen uit hun Leefcirkel komen, gaat er een melding naar de receptie. Er zijn ook polsbandjes met een gps-zender. Deze zorgt voor nog meer bewegingsvrijheid, want daarmee kunnen cliënten ook naar buiten.

 

Zorg op afstand

Romy en Marcel noemden ook 2 voorbeelden van technologie die op dit moment al zorg op afstand bieden. Beiden ontlasten hiermee zowel de cliënt als zorgmedewerker: 

  • De Medicijndispenser van Medido is een klok, waarin voor 2 weken (verschillende) medicijnen zitten. Deze kan de zorgmedewerker bijvullen. De klok slaat alarm als de cliënt vergeet de medicijnen in te nemen.
  • Beeldzorg is een tablet met 4 of 5 knoppen. Via deze tablet kan de cliënt in gesprek komen met een zorgmedewerker. 

 

PCLZA 14 november 2022.jpg

Keerzijden van technologie

Inzet op technologie heeft ook keerzijden. Denk bijvoorbeeld aan onrust onder zorgmedewerkers, die bang zijn dat technologie hun werk vervangt. Of cliënten die vrezen voor minder persoonlijk zorg. Daarnaast kan digitalisering eenzaamheid versterken. Hierover heeft cabaret Koefnoen een grappig filmpje gemaakt. Want met al die techniek in huis, komen er gelukkig ook veel onderhoudsmonteurs langs!

 

Zorginnovatie in de thuissituatie

In dit filmpje kunt u zien welke aanpassingen en hulpmiddelen Nico van Kooten thuis heeft (Stadsdorp Elsrijk in Amstelveen). Dit om het leven voor hem en zijn vrouw Corrie, die in een rolstoel zit, zo gemakkelijk mogelijk te maken.

 

Vragen

Voor vragen kunt u terecht bij het LOC via vraagbaak@loc.nl of 030 28 43 200 en bij Kati Varkevisser (Cliëntenbelang Amsterdam) via  k.varkevisser@clientenbelangamsterdam.nl

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel