14 augustus 2012
Situatie Osira symptoom stedelijke problemen ouderenzorg
De personele problemen bij zorgorganisatie Osira Amstelring zijn volgens Cliëntenbelang Amsterdam een symptoom van de problemen die binnen de gehele langdurige ouderenzorg in Amsterdam en Diemen spelen. Daarom moet een aantal speerpunten worden benoemd om de kwaliteit van zorg daadwerkelijk op korte termijn te verbeteren. Slechte zorg is voor Cliëntenbelang Amsterdam onacceptabel.
Cliëntenbelang Amsterdam vindt de volgende speerpunten belangrijk:
- Bied meer medewerkers gewone arbeidscontracten. Nu wordt vaak gekozen een deel van het personeel (ZZP-ers) alleen in te zetten tijdens piekuren, wat slecht is voor de continuïteit van de zorgverlening.
- Het verbeteren van de personele bezetting tijdens de avond, weekenden en in de nachtdiensten. We krijgen meer en meer te maken met een zwaardere categorie cliënten, die meer zorg en aandacht vragen.
- Zorgaanbieders moeten stoppen met het werven van personeel bij elkaar.
- Nog actiever inzetten op de werving en opleiding van personeel, met name op niveau IGZ 3.
- Geef de werkvloer meer verantwoordelijkheid voor de uitvoering.
- Laat de zorgverzekeraar meer sturen op de kwaliteit van zorg.
Bestuursambitie langdurige ouderenzorg
Deze maatregelen passen binnen de Bestuursambitie ‘Langdurige ouderenzorg’ die in december van het afgelopen jaar is ondertekend door de gemeente Amsterdam, zorgaanbieders, Achmea en Cliëntenbelang Amsterdam. Het doel van deze gezamenlijke aanpak is het verbeteren van de ouderenzorg in verpleeg- en verzorgingshuizen te realiseren. We blijven de ontwikkelingen uiteraard kritisch volgen en trekken aan de bel indien nodig.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Herman Klein Tiessink op 9020) 75 25 165 of via h.kleinti@clientenbelangamsterdam.nl