Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

26 juni 2012

Steekproef: cliënten slecht geïnformeerd over tandartstarieven

Uit een kleine steekproef van Cliëntenbelang Amsterdam is gebleken dat het merendeel van de cliënten niet vooraf aan het bezoek van de tandartsen is geïnformeerd over de tarieven. Tandartsen mogen sinds 1 januari van dit jaar zelf de tarieven van de tandartsen bepalen. Dit in het kader van het experiment van minister Schippers van VWS om de tarieven vrij te geven met als doel cliënten meer keuze te geven en de kwaliteit van de behandelingen te vergroten.

 

Uit de steekproef kunnen we nog drie andere conclusies trekken: 

  • Cliënten veranderen niet zo maar van tandarts, gezien de vertrouwensrelatie die zij met deze tandarts hebben. Het is dus zeker niet alleen een kwestie van geld.
  • Cliënten vinden het veel werk uit te zoeken welke tandartsen voor welke behandelingen de laagste tarieven rekent. Daarbij komt dat de informatie van veel tandartsen niet transparant is.
  • Het is in Amsterdam erg lastig om in deze fase van het experiment tandartsen te vinden die ruimte voor nieuwe cliënten hebben.

 

Het experiment dreigt inmiddels te mislukken, omdat de tarieven in het eerste kwartaal met 6,1% zijn gestegen. Minister Schippers heeft de tandartsen gewaarschuwd dat hun tarieven voor het einde van het jaar lager moeten zijn. Anders beëindigt zij het experiment, dat drie jaar zou duren.

 

Wij zijn van mening dat wil markwerking een kans krijgen, deze daar ook wel de tijd voor moet krijgen. Daarnaast is het van belang dat tandartsen open staan voor de ‘shoppende’ cliënt die slechts voor één specifieke behandeling de praktijk bezoekt.

 

Zo niet, dan weerhoudt dit cliënten er natuurlijk van op zoek te gaan naar de verschillen in tarieven. Dit heeft weer een remmende werking op de marktwerking en de beoogde lagere tandartstarieven.                 

 

Deel dit artikel