Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

25 oktober 2017

Voorstellen voor een inclusief Amsterdam

In het concept-beleidskader ‘Puccinimethode’ beschrijft de gemeente Amsterdam hoe de openbare ruimte van de stad eruit moet zien. In onze inspraakreactie op het concept doen we voorstellen voor het realiseren van een 'inclusief en leeftijdsvriendelijk Amsterdam'. Eén van onze voorstellen is om toegankelijkheid op te nemen als basisprincipe, omdat er welgeteld één paragraaf over toegankelijkheid in het beleidskader staat. Toegankelijkheid moet de basis van het beleidskader zijn, en niet slechts een onderdeel ervan. 

 

Weinig samenwerking

Wat we vaker missen in plannen van de gemeente is de samenwerking tussen het ‘fysieke’ en het ‘sociale’ domein van de gemeente. Toegankelijkheid wordt vaak gekoppeld aan de zorgsector, omdat het veelal om mensen met een beperking gaat. Ons voorstel is om een stedelijk kader 'Toegankelijkheid en bereikbaarheid' op te stellen, waarin de gemeente haar ambities formuleert vanuit het fysieke én sociale domein.

 

Klinkers

Het valt ons op dat alle voetpaden in het centrum klinkers krijgen. Dat is geen goede ontwikkeling voor ouderen en anderen die slecht ter been zijn. Op een stoep met klinkers struikelen mensen sneller dan op eentje met met gewone stoeptegels. Door het gebruik van klinkers is het onderscheid tussen de stoep en de rijbaan ook minder duidelijk. Wij stellen daarom voor om het gebruik van betontegels te overwegen als alternatief voor de rode gebakken klinkers. Daarnaast moet de gemeente hobelige en verzakte bestrating snel vervangen.

 

Bankjes zonder leuningen

De standaard Amsterdamse bankjes hebben geen armleuningen. Dit kan voor ouderen en mindervaliden problemen geven bij het opstaan. Eén armleuning per bank zou dit probleem voor het grootste deel kunnen oplossen.

 

Auto op parkeerplaats op stoepParkeren op stoephoogte

We zien dat parkeerplaatsen steeds vaker op stoephoogte worden geplaatst. Wat ons betreft moet de gemeente deze variant helemaal scharppen. Door het extra hoogteverschil tussen de rijbaan en de auto is het voor bestuurders van een aangepaste auto onmogelijk om zelfstandig in- en uit te stappen. Ook is het inpassen van gehandicaptenparkeerplaatsen hierdoor vrijwel onmogelijk. Het gemeentelijk beleid om mensen met een gehandicaptenparkeerkaart overal te laten parkeren wordt hierdoor ernstig beperkt.

 

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bart Weggeman (beleidsmedewerker sociale en fysieke toegankelijkheid) op (020) 75 25 151 of via ​​​​​​​b.weggeman@clientenbelangamsterdam.nl.

icoon30-medewerker-linkedin.png icoon30-medewerker-twitter.png

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

Lees hier de hele inspraakreactie. (PDF)