27 januari 2025
Technologie brug of barrière voor migrantenouderen?
Ouderen snappen nieuwe technologie niet. Ten minste, dat denken veel mensen. Om meer te weten te komen over hoe ouderen naar moderne technologie kijken, sloegen het lectoraat Ergotherapie - Participatie & Omgeving van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en Cliëntenbelang Amsterdam de handen ineen. Vier studenten Ergotherapie hebben onderzoek gedaan naar Amsterdamse 65 - plussers met een migratieachtergrond en hun gebruik van en ervaringen met apparaten, zoals smartphones en tablets en de applicaties daarop.
Obstakels en begeleiding
Voor de 13 deelnemers aan het onderzoek is het Nederlands niet hun moedertaal, maar bijvoorbeeld Turks of Indonesisch. Dit zorgt voor taalbarrières en de angst om fouten te maken bij het gebruik van technologie. Bij informeel contact via bijvoorbeeld Whatsapp kunnen ze bijvoorbeeld een geluidsopname maken, maar bij apps zoals DigiD of internetbankieren vormt dit een wezenlijk obstakel.
Dit zijn applicaties die ook Nederlandstalige ouderen als moeilijk ervaren. Oudere migrant doen hierdoor een groter beroep op hun omgeving. Kinderen of kleinkinderen moeten vaak helpen met vertalen. Want steeds meer handelingen die je vroeger bij een balie of via de papieren post moest regelen, gaan nu digitaal.
Toegankelijk blijven
Wat ons betreft moeten instellingen zoals de overheid, banken en zorgverzekeraars niet uit het oog verliezen dat hun diensten toegankelijk moeten blijven voor ouderen. Niet alle ouderen zijn namelijk in staat om zich makkelijk aan te passen aan nieuwe techniek.
Aan de andere kant viel het de HvA - studenten positief op dat veel deelnemers willen werken aan hun digitale vaardigheden. Op verschillende plekken in de stad kunnen ze daarbij hulp krijgen, zoals in bibliotheken en buurthuizen.
De tekst loopt door na de video.
Deze korte video is gemaakt door de studenten van de HvA. Aan het woord komen mevrouw Sebahat en mevrouw Sevinc.
Conclusie
100% van de ouderen die hebben deelgenomen aan het onderzoek heeft een smartphone. Hoewel een aantal ouderen ook beschikt over laptops (23%) en tablets (38%), worden deze minder vaak gebruikt vanwege de veelzijdigheid van mobiele telefoons (smartphones).
Hun verhouding met genoemde apparaten en de apps is tweeledig: Aan de ene kant zorgen ze voor de vrijheid om makkelijk contact te houden met vrienden en familie via sociale media en berichtenapps. Aan de andere kant zijn er obstakels die vele ouderen ervaren met technologie. De taalbarrière versterkt dit gevoel.
Rekening houden met taalbarrière
De gemeente, zorg-en-welzijnsinstellingen en buurtinitiatieven organiseren op allerlei verschillende plekken en manieren digitale ondersteuning voor ouderen. Dit onderzoek onderstreept het belang om daarbij rekening te houden met de taalbarrière die migrantenouderen ervaren.
Bovendien is er voor deze groep ouderen een extra motivatie om deze technologie te gebruiken, omdat je hiermee makkelijk contact kunt houden met vrienden en familie in het buitenland. Onder goede begeleiding en met oog voor de taalbarrière kan nieuwe technologie Amsterdamse ouderen heel veel bieden.