Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

27 juli 2021

Technologische hulpmiddelen voor mensen met handbeperkingen

Met je stem de tv aanzetten, de lamellen dichtdoen of ’s avonds het licht aandoen. Ruud van Zuijlen doet dat al jaren zo, omdat hij door de ziekte Multiple Sclerose (MS) zijn handen niet meer goed kan gebruiken. Op zijn initiatief is er nu de website Technologische-hulpmiddelen.nl.  De website bevat veel informatie over hulpmiddelen voor mensen met (ernstige) handbeperkingen. Ruud: “Ondersteunende technologie moet voor iedereen beschikbaar zijn.”

 

Foto: Zonderms

Ruud van Zuijlen ZonderMS.pngRuud is vrijwilliger bij Cliëntenbelang Amsterdam en initiator van het project ‘Ondersteunende technologie'. “Het is voor mensen met een

handbeperking moeilijk om aan passende technologische hulpmiddelen te komen. Ergotherapeuten hebben hier meestal te weinig kennis van. Leveranciers bieden over het algemeen alleen hun eigen producten aan. En dat is niet per se wat het handigst is voor mij.”

De nieuwe website helpt mensen op weg bij het vinden van geschikte hulpmiddelen, via categorieën zoals omgevingsbesturing, mobiliteitsbesturing, computeraanpassingen en smartphonebediening.

 

Revalidatie

Tot een aantal jaar geleden maakte Ruud voornamelijk gebruik van de hulpmiddelen van revalidatieleveranciers. Zo had hij 2 aangepaste telefoons van 1000 euro per stuk. Een soort speakertelefoon, met een besturingssysteem waarvoor op een gegeven moment geen update meer was.

 

Inmiddels heeft Ruud voor veel zaken zijn toevlucht gezocht tot de consumenten-technologie. Ruud: “De apps werken eigenlijk beter dan hulpmiddelen uit de revalidatiesector en zijn bovendien veel goedkoper. Je hebt alleen een smartphone nodig.”

 

Spraakaansturing

Ruud experimenteert al jaren met apps om onafhankelijker door het leven te kunnen gaan. Eerst nog met handbediening, totdat zijn handfunctie zo achteruitging dat dat niet meer lukte. “Handige apps hebben vaak veel knoppen, en je moet ook veel bladeren door het menu om bij de juiste keuze te komen.

 

Dat is niet altijd prettig. Inmiddels ben ik overgestapt op spraakaansturing met Siri, de spraakassistent van Apple. Ik vraag haar bijvoorbeeld ‘bel dat en dat nummer, of ‘stuur een sms naar die en die’. Spraakaansturing heeft veel voordelen, maar ook een groot nadeel: soms verstaat Siri je namelijk niet.”

 

Automatiseren

Juliëtte, echtgenote van Ruud, vertelt: “We hebben veel gehad aan de toegankelijkheidsfuncties van Apple voor blinden en slechtzienden. Deze zijn trouwens ook beschikbaar voor Android besturingssystemen. In de Apple Homekit, die alle slimme apparaten in de woning aanstuurt, hebben we een lijstje favorieten gemaakt.

 

Wat je het meest doet, zet je vooraan, zodat je minder hoeft te zoeken. We hebben ook veel geautomatiseerd. Zo gaan de gordijnen een half uur na zonsondergang automatisch dicht.”

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

Meedenkers gezocht

Ruud wil de website Technologische-hulpmiddelen.nl graag uitbreiden met zaken als gebruikerservaringen, uitleg over het gebruik van de hulpmiddelen en mogelijke vergoedingen. Hierover komt hij graag in contact met andere mensen die hier meer over weten. Wilt u meedenken of aangeven waaraan u behoefte heeft? Neemt u dan contact op met Ruud via vanzuijlen@dds.nl.


Wilt u meer weten over Ruud? Bekijkt u dan dit filmpje of lees het interview met hem op de website Zonderms.