Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

29 juni 2016

Terugdraaien Hulp bij het huishouden: moeilijk en niet voor iedereen

Na de rechterlijke uitspraken in april en mei dat de manier van indiceren voor Hulp bij het huishouden van de gemeente Amsterdam in strijd is met de wet, trekt de gemeente tijdelijk extra geld uit om mensen hun oude aantal uren terug te geven. Zo gezegd en tijdelijke maatregel totdat de gemeente een nieuwe manier van indiceren heeft. De maatregel gaat per 1 juli in.

Alle cliënten die in uren achteruit zijn gegaan, kunnen hun oude indicatie laten herleven. Dit staat in een brief van de gemeente. Cliënten moeten laten weten of ze dit willen door een antwoordstrook terug te sturen.

Nieuwe indicaties

Amsterdammers die vanaf 1 januari 2015 voor het eerst Hulp bij het Huishouden krijgen, ontvangen geen brief. De gemeente wil voorkomen dat er teveel onrust ontstaat, omdat de regeling tijdelijk is.

Bovendien is er voor deze cliënten geen oude indicatie in uren, waarop kan worden teruggevallen. Deze nieuw-geïndiceerden kunnen bij hun zorgaanbieder aankloppen als ze vinden dat ze te weinig hulp krijgen. De gemeente heeft met de zorgaanbieders afgesproken dat zij in een dergelijk geval tijdelijk meer hulp mogen geven.

Wel informeren

In tegenstelling tot de gemeente vinden wij dat mensen die nieuw geïndiceerd zijn wél geïnformeerd moeten worden. Zij zijn immers geïndiceerd volgens een werkwijze die volgens de rechter in strijd met de wet is.

Amsterdammers die na 1 januari 2015 voor het eerst hulp bij het huishouden krijgen, zouden allemaal opnieuw en volgens de oude werkwijze, geïndiceerd moeten worden.

Oproep

Heeft u na 1 januari 2015 voor het eerst hulp bij het huishouden ontvangen en bent u het niet eens met het aantal uren, dan kunt u contact opnemen met onze cliëntondersteuners. Wij gaan dan met u na wat de beste manier is om voldoende Hulp bij het huishouden te krijgen.

Onderzoek met E-panel

Om er achter te komen wat de ervaringen zijn van mensen die Hbh ontvangen, starten we op 14 juli met een onderzoek via ons E-panel, ons digitale onderzoeksinstrument.

Huidige leden ontvangen van ons een mail met de link naar het onderzoek. Wilt u ook uw ervaringen met de Hbh het huishouden met ons delen? Of met zorg en welzijn in het algemeen? Dat kan door u aan te melden bij het E-panel.  

Vragen?

We houden u via onze website en nieuwsbrief op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Voor vragen kunt u contact opnemen met onze cliëntondersteuners via steunpunt@clientenbelangamsterdam.nl of tijdens kantooruren op (020)  5777 999.

Lees ook een eerder artikel over de rechterlijke uitspraken.

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel