Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

4 april 2012

Toegankelijk OV: gemeente houdt zich niet aan afspraken

In Amsterdam zouden ruim 900 van de ongeveer 1600 bushaltes toegankelijk gemaakt worden. Dat was de afspraak die het Rijk, de Stadsregio en gemeente Amsterdam in 2004 maakten. Helaas was Amsterdam niet zo voortvarend als de andere gemeenten. Nu dreigt de Stadsregio op de rem te gaan staan vanwege de komende bezuinigingen op het Amsterdamse Openbaar Vervoer (OV). Maar afspraak is toch afspraak?

 

Uit een overzicht dat Cliëntenbelang Amsterdam eind 2011 via de Reizigersadviesraad onder ogen kreeg, bleek dat de meeste gemeenten in de regio al bijna klaar zijn met de aanpassing van de afgesproken 57% van alle haltes.

In Amsterdam zijn in 8 jaar tijd maar 172 haltes opgehoogd, terwijl de afspraak ruim 900 haltes was! Nog geen 20 procent van de afspraak is waargemaakt. In de stadsdelen Zuidoost, Oost en Nieuw-West zijn nog grote gebieden waar vrijwel geen halte is aangepast.

 

Raadsadres Stadsregio

Voor ons reden genoeg om een raadsadres aan de Stadsregio te sturen. We kregen geen antwoord, maar wel een brief van de portefeuillehouder Verkeer van de Stadsregio. Hij liet weten dat hij uitgaat van een ander aantal. Namelijk 57% van de haltes die na de bezuinigingen nog over zullen zijn.

 

Waar is het geld gebleven?

Voor Cliëntenbelang Amsterdam is dat antwoord onverteerbaar. Er was geld voor 900 haltes. Waar is dat geld gebleven? Als Amsterdam net zo voortvarend was geweest als de andere gemeenten, waren de meeste haltes al aangepast of op zijn minst in uitvoering genomen.  Nu worden de mensen met een beperking het kind van de rekening.

 

Bezuinig niet op toegankelijke bushaltes

Op 13 maart spraken we bij de regioraadsvergadering. De stadsregio wil in 2030 een 100% toegankelijk OV-systeem. Met uitstellen, en zonder plan om welke haltes het gaat, gaat dat niet lukken.  We willen dat de portefeuillehouder niet op de rem gaat staan, maar juist vaart maakt met het aanpassen van de afgesproken haltes. 

 

Volgens ons zijn er voldoende haltes waaraan gewerkt kan worden, zonder het risico dat daar straks geen bus meer langs rijdt. Een specifiek advies: zorg dat alle haltes in ieder geval voor blinden en slechtzienden bereikbaar en toegankelijk worden. Dat kost geen ruimte, en maar weinig geld en tijd.   

 

Deel dit artikel