22 mei 2014

Toegankelijke openbare ruimte: geen fietsen op geleidelijnen

Bij kruispunten, oversteekplaatsen, tram- en bushaltes worden geleidelijnen aangelegd zodat blinden en slechtzienden veilig hun weg kunnen vinden. Maar dan moeten die wel vrij van obstakels zijn. Stichting Onbeperkt Zuid, lid van het cluster Stadsdeelgroepen, vroeg aandacht voor dit probleem, waarover AT5 een filmpje maakte.

Net als vorig jaar zal het cluster Stadsdeelgroepen fietsers erop attenderen dat foutgeparkeerde fietsen, brommers en scooters regelmatig een fors obstakel vormen voor mensen die slecht ter been zijn, in een rolstoel zitten of slechtziend of blind zijn. Grote kans dat u meer filmpjes tegemoet kunt zien. Bekijk hier het filmpje van AT5.

Handleiding

Met hier en daar een geleidelijn zijn blinden en slechtzienden niet geholpen. Belangrijk is dat ze goed worden aangelegd. In samenwerking met Cliëntenbelang Amsterdam en de Oogvereniging heeft gemeente Amsterdam een handleiding Blindengeleiding opgesteld, waarin staat hoe geleidelijnen moeten worden aangelegd.

Hoofdnet geleidelijnen

Nu ligt er  op de éne halte wel een geleidelijn, en op de volgende halte niet. Dat moet veranderen. Cliëntenbelang vindt dat er een 'Hoofdnet geleidelijnen' moet komen, dat aansluit op de tram, bus- en metrohaltes en de stations, zodat reizigers met een visuele beperking zelfstandig kunnen reizen. 

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel