Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

27 juni 2023

Toegankelijkheid Kinkerstraat enorm verbeterd

Voordat een gemeentelijk project in de openbare ruimte klaar is, vindt een 'opleverschouw' plaats: is alles uitgevoerd zoals afgesproken en het op de tekening stond? Sinds enkele jaren schouwt de gemeente een paar projecten waarover de - inmiddels opgeheven - Centrale Verkeerscommissie geadviseerd heeft ook op toegankelijkheid geschouwd. Op 15 juni jl. hebben we met de verantwoordelijke ambtenaren gekeken hoe het staat met de toegankelijkheid van de Kinkerstraat.


De toegankelijkheid is enorm verbeterd, een compliment waard. We zijn heel tevreden over de nieuw ingerichte Kinkerstraat. De betrokken ambtenaren hebben vooraf goed geluisterd naar de adviezen van Onbeperkt West. Ook tijdens de uitvoering is er veel aandacht voor toegankelijkheid geweest.

 

De straat oogt ruimer, rustiger en vriendelijker en er is veel meer ruimte op de stoep. We denken dat dit optimale inrichting is voor een stadsstraat met winkels, openbaar vervoer, fiets en autoverkeer.

 

In 1 richting meerijden op trambaan

De grootste verandering in de straat is dat het autoverkeer maar in 1 richting mag meerijden op de trambaan. Er zijn fietsstroken gekomen met aan beide kanten van de straat voor laad- en losplekken, fietsvakken en fietsenrekken, afvalcontainers én bankjes en bomen. Hierdoor zijn de stoepen breder geworden, zonder vaste obstakels.

 

Veiligheid verbeterd

De veiligheid voor iedereen in het verkeer is verbeterd. Voetgangers hebben minder last van fietsers die op de stoep fietsen, omdat onder andere de laad- en losplekken tussen de stoep en de straat liggen. Fietsers rijden niet meer op een smal fietspad vlak langs de gevel van de winkelpassages en de tram rijdt 30km per uur.


Er zijn nog steeds 2 plekken om over te steken met verkeerslichten en zebrapaden, zodat voetgangers de tramhaltes kunnen bereiken. Bij de zebrapaden is de oversteek over het fietspad niet meegenomen in de verkeerslichten. We hadden daar wel om gevraagd. De benodigde kabels zijn wél aangelegd, zodat dit in de toekomst getest kan worden en hopelijk kan worden toegevoegd.

 

(Tekst loopt door na de foto's).

  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide

Het is gelukt om 2 toegankelijke tramhaltes aan te leggen. Daarentegen is 1 halte verdwenen. De nieuwe haltes zijn breder dan de minimum maat voor een toegankelijke halte en er is een ‘combi-band’ toegepast, zodat er ook voor (nacht)bussen een toegankelijke instap mogelijk is.

 

Belangrijke details

We noemen er hier een paar:

  • In de Kinkerstraat zijn geen fietsnietjes geplaatst, maar fietsenrekken waarin ook fietsen met een krat in passen. Voor de toegankelijkheid hebben deze fietsenrekken 2 voordelen: er kunnen op dezelfde ruimte meer fietsen gestald worden én de fietsen staan veel netter; ze steken niet uit over de stoep. Wat ons betreft de nieuwe standaard.
  • Er zijn meerdere bankjes geplaatst, zowel met als zonder rugleuning. Daar had de buurt om gevraagd. Belangrijk voor mensen die moeilijk lopen of weinig energie hebben. 
  • De winkels zijn drempelvrij, dus er zijn geen drempelplaten meer nodig om binnen te komen.


Minder goed

Naast een paar geleidelijnen die niet goed waren aangelegd, stonden er tijdens de schouw al weer reclameborden op de geleidelijnen. En stond een steiger op de stoep, waar je niet onderdoor kunt lopen. Wat ons betreft komt er er een verbod op reclameborden in (smalle) straten.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel