Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

23 oktober 2023

Verbeteren uitvoering beleid hulpmiddelen

Op 5 oktober hebben we een gesprek georganiseerd over de vraag wat de gemeente Amsterdam kan verbeteren aan de uitvoering van het beleid rond hulpmiddelen. Cliënten, leveranciers, de gemeente en Adviesbureau Reade kwamen daarvoor bij elkaar in Buurtkamer Over de Brug om ervaringen te delen en samen concrete verbeterpunten te formuleren over de aanvraag, levering en reparatie van complexe hulpmiddelen. 

 

Maatwerk

Tijdens een eerste bijeenkomst in april jl. hadden gebruikers van hulpmiddelen hun ervaringen al gedeeld met de gemeente. Nu zaten ook de leveranciers van hulmiddelen erbij. We hebben het uitgebreid met elkaar gehad over het belang van maatwerk, wanneer het standaard aanbod niet voldoet.

 

Zeker voor mensen met een complexe hulpvraag - zoals kinderen en volwassenen met progressieve aandoeningen - is een passend hulpmiddel erg belangrijk. En dat vraagt vaak om meer tijd en geld om aan die vraag te kunnen voldoen. 

 

Na het groepsgesprek hebben we het in aparte groepen gehad over:

  • Communicatie, het (aan)passen van hulpmiddelen en de levering ervan.
  • Communicatie, reparatie en onderhoud.

 

Ook als het gaat om het (aan)passen van hulpmiddelen is behoefte aan maatwerk. Cliënten willen graag meedenken over de vraag welke partijen al dan niet betrokken moeten worden bij het aanvraagproces. 

 

Nazorg

Daarnaast bleken cliënten na de levering van hun hulpmiddel behoefte te hebben aan nazorg. Bevalt de rolstoel wel? Werkt alles zoals van te voren bedacht was? Of zijn er toch nog kleine aanpassingen nodig?

 

Ook ging het over preventief onderhoud. In de praktijk gebeurt dat weinig, maar voor cliënten die hun rolstoelel veel gebruiken is dat belangrijk. En bij reparaties is het erg belangrijk, dat de leverancier hen regelmatig informeert over het proces en de duur van de reparatie. Dan weten cliënten waar ze aan toe zijn. 

 

Aan de slag

Alle aanbevelingen verwerken we in een actieplan, waarmee alle partijen aan de slag zullen gaan. Maar we zijn nog niet klaar. In december organiseren we een bijeenkomst met cliënten en Argonaut Advies (voorheen het Indicatie Adviesbureau) dat een belangrijke rol vervult bij de indicatiestelling van hulpmiddelen.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel