Uw privacy Contact | Nieuwsbrief

|
Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

25 juli 2019

Vrijwilliger Bonny Alberts geëerd met lintje

Onze vrijwilligster Bonny Alberts (78) is op 11 mei jl. koninklijk onderscheiden voor al haar vrijwilligerswerk in Amsterdam-Noord. Ze is betrokken bij tenminste 8 organisaties, variërend van de Krijtmolen tot de stadsdeelgroep Amsterdam Noord Toegankelijk. Als bouwkundige betekent ze veel voor de toegankelijkheid in Noord.

 

Bonny Alberts met wethouder Meliani 11 mei 2019.jpgBonny werd tijdens de Nationale Molendag op 11 mei lid in de Orde van Oranje-Nassau. Ze kreeg het lintje uit handen van wethouder Touria Meliani, mede omdat ze zich al 44 jaar inzet voor Krijtmolen d’Admiraal in Noord. Daarnaast is ze al 16 jaar actief bezig met toegankelijkheid. Bonny wil graag doorgaan met haar werk. “Ik word zelf ouder, en krijg steeds meer ervaringskennis op het gebied van wonen voor senioren. Daarom zit ik nu ook in een woon-adviescommissie van Cliëntenbelang Amsterdam.”

 

Tekeningen lezen

Bonny werkte 20 jaar voor de afdeling Wonen en Monumentenzorg van stadsdeel Noord. “Na mijn pensionering was ik nog fit genoeg om vrijwilligerswerk te doen, maar dan wel iets anders dan mijn vroegere werk. Toen een stadsdeelraadslid vroeg om te helpen bij het opzetten van een belangengroep voor mensen met een ziekte of handicap, ben ik terecht gekomen in de wereld van de toegankelijkheid. 

 

Zelf heb ik geen handicap. Ik heb dus geen specifieke ervaringskennis, maar ik kan dankzij mijn achtergrond als bouwkundige, wel goed tekeningen lezen. En ik weet hoe je gebouwen kunt schouwen op toegankelijkheid. Voor Cliëntenbelang Amsterdam hebben we in Noord jarenlang openbare gebouwen geschouwd.”

 

Allereerste burgerinitiatief in Amsterdam

In 2003 ontstond de stadsdeelgroep Amsterdam Noord Toegankelijk (ANT), waarvan ze alweer 16 jaar secretaris is: “We kwamen in het nieuws als allereerste burgerinitiatief in Amsterdam. Om te kunnen starten verzamelden we 800 geldige handtekeningen met naam en adres. Die werden stuk voor stuk gecontroleerd!


Ons doel was meer aandacht voor de problemen van fysiek gehandicapten. We vroegen het stadsdeel om een hierop aanspreekbare ambtenaar en wethouder. Daar werd gelukkig positief op geantwoord. De samenstelling van onze groep is vrij uniek: 40 % heeft geen handicap. Dat werkt goed, we helpen elkaar.”

 

Problemen met hellingen

Sinds 2005 is ANT betrokken bij de verkeerscommissie in Noord. Bonny vertelt dat er vooral veel problemen met hellingen waren: “Het ging vaak mis bij fietstunnels. Voor onze doelgroep is een helling van 4 % het maximaal haalbare. Maar dan niet te lang achter elkaar. Als ambtenaren zeggen "Dat zit goed daar" moet je dat niet altijd geloven. Iemand in onze groep maakte daarom zelf een hellingmeter, die we in de fietstas konden meenemen. Want we gingen alles natuurlijk ter plekke bekijken.”

 

Vroegtijdig advies

“Het stadsdeel vraagt ons gelukkig regelmatig vroegtijdig om advies over gebouwen. Bijvoorbeeld over een nieuw buurtwinkelcentrum of de plaats van liften. Als ze nog aan het tekenen zijn, kunnen ze makkelijk dingen aanpassen. Na afloop hoeft er dan bijna niets meer te veranderen. Dat is bij de Noord-Zuidlijn helaas anders gelopen. We hebben meegekeken naar de plannen voor de beide stations in Noord. Allerlei dingen die ze beloofd hadden, zijn niet uitgevoerd.”

 

Onze kennis staat niet in boekjes

Ze besluit: “Onze adviezen gelden algemeen, maar vooral voor een zeer specifieke groep gebruikers. Deze ervaringskennis staat niet in ‘de boekjes.’ De gemeente kan die op geen enkele manier ergens inhuren. Alhoewel het misschien beter zou zijn als ze ons vorstelijk zouden belonen voor ons werk, want dan zouden ze vast beter naar ons luisteren!”

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden