Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

22 juni 2018

Weer proefproces over Hulp bij het huishouden

In 2016 hebben we er met een proefproces voor gezorgd dat de korting op Hulp bij het huishouden werd teruggedraaid. De gemeente heeft daarna een nieuwe indicatieprocedure gemaakt, maar ook deze manier van indiceren tast volgens ons de rechtspositie van Amsterdammers aan. Daarom gaan we op 5 september opnieuw naar de rechtbank. 

 

We voeren het proefproces samen met Matthijs Vermaat van ‘Van der Woude de Graaf advocaten’. Het proefproces gaat over de indicatiestelling voor zorg in natura. De indicatieprocedure voor zorg met een Pgb verloopt ook niet goed, maar daar gaat deze rechtszaak niet over.

 

Ondersteuningsplan als formeel besluit kan niet

Iemand die zorg aanvraagt bij de gemeente, stelt daarvoor met de zorgaanbieder een ondersteuningsplan vast, dat hij of zij daarna ondertekent. De gemeente ziet dit ondersteuningsplan als formeel besluit waartegen ‘bezwaar’ ingediend kan worden. Maar de cliënt kan alleen bij de gemeente zelf in bezwaar gaan. Er is geen juridische procedure mogelijk omdat een zorgaanbieder geen formeel besluit mag nemen. 

 

Niet volgens de wet

Wij vinden het heel apart dat cliënten hun eigen besluit moeten ondertekenen om voor zorg in aanmerking te komen. Dit hoort de gemeente te doen. Zo staat het ook in de wet. Niet de zorgaanbieder, maar de gemeente moet het recht op huishoudelijke hulp met een besluit vaststellen. Zodat een ontevreden cliënt daarna terecht kan bij een onafhankelijke rechter.  Deze rechtszekerheid is verankerd in de wet, en staat met het nieuwe beleid van de gemeente onder druk.

 

Aantal uren onduidelijk

Daarnaast vinden wij het ondersteuningsplan niet duidelijk genoeg. In het plan wordt niet aangegeven op hoeveel uur huishoudelijke hulp iemand aanspraak maakt. Het komt zelfs voor dat iemand op het ene moment nog 6 uur Hulp bij het huishouden krijgt, waarna dit na een paar maanden wordt teruggedraaid tot 3 uur. Iemand die daarmee plotseling geconfronteerd wordt, zou volgens de gemeente geen bezwaar meer kunnen maken omdat de termijn dan al is verlopen. Ook dit tast de rechtszekerheid aan.

 

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Samen met MEE en de instellingen voor maatschappelijke dienstverlening, geeft Cliëntenbelang Amsterdam onafhankelijke cliëntondersteuning Wmo. Vanuit deze rol ondersteunen wij bij bezwaar- en beroepsprocedures. Onze dienstverlening kost de cliënt niets. Alleen de kosten voor het aangetekend versturen van een brief of de griffierechten – als iemand bij de rechtbank in beroep gaat - zijn voor eigen rekening. 

 

Meer informatie?

U kunt ons bereiken via steunpunt@clientenbelangamsterdam.nl of tijdens kantooruren op (020)  57 77 976. 
 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Christiaan Dol

Beleidsmedewerker juridische zaken

(020) 75 25 120

c.dol@clientenbelangamsterdam.nl

icoon30-medewerker-linkedin.png icoon30-medewerker-twitter.png


Gesprek laden

Deel dit artikel