Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

1 december 2014

Wijkzorg: cliënt moet meer de regie krijgen

De nieuwe wijkzorg die in juni in vijf wijken is gestart, wordt op 10 december a.s. geëvalueerd tijdens het Bestuurlijk Overleg Wijkzorg van de gemeente Amsterdam. Wij zullen tijdens dit overleg nadrukkelijk aandacht vragen voor de rol van de cliënt. Zoals het er nu uitziet, krijgt deze niet de regie. Nog steeds wordt vooral vóór de cliënt gedacht.

Wij hebben inmiddels onderzoek gedaan naar de ervaringen van de cliënten. Velen zijn tevreden over de hulp die ze nog krijgen. Maar of hun hulpvraag goed is ingevuld, blijft onduidelijk.

Te weinig informatie

Cliënten worden onvoldoende of niet geïnformeerd over het zorgaanbod. Daardoor is het moeilijk zélf keuzes te maken. En de cliënt voert heel vaak alleen de gesprekken met de zorgaanbieder, dus zonder dat hier een mantelzorger of cliëntondersteuner bij aanwezig is. Cliënten kunnen volgens ons zo hun regierol niet goed oppakken.

Drie actiepunten

We hebben drie actiepunten geformuleerd:

  • Stimuleren van cliëntsturing: hoe komt de cliënt aan het woord?
    Cliënt moeten beter geInformeerd worden over hun rol tijdens het keukentafelgesprek. Ook moet de zeggenschap op wijkniveau op korte termijn goed ingevuld worden.
  • Meer invloed op inkoopbeleid van gemeente en Achmea
    Inkoopcriteria moeten vooral vanuit het perspectief van de cliënt zijn opgesteld. Contracten moeten worden afgesloten op basis van cliënttevredenheid.
  • Uitgebreidere monitoring
    We willen niet alleen de klanttevredenheid meten, maar ook of een cliënt echt geholpen is. Daarnaast willen we dat is 2015 uitgebreid onderzoek gedaan moet worden naar de effecten van de nieuwe wijkzorg.

Andere belangrijke punten

De evaluatie zullen we ook aangrijpen om een aantal andere zaken nadrukkelijk onder de aandacht te brengen die er nu bekaaid afkomen:

  • Mantelzorg, en met name de inzet van respijtzorg.
  • Het hebben van een geschikte en betaalbare woning, gericht op het kunnen verlenen van (complexe langdurige) zorg.
  • Preventie: het versterken van een informeel aanbod, een goede verbinding met dagbesteding, samenwerking formele en informele zorg.
  • Privacy en informatieveiligheid.

Wijkzorg in 2015

Op 1 januari a.s. gaat de nieuwe wijkzorg van start in 22 gebieden. Zo'n dertien kwartiermakers gaan de wijken in om alles vorm te geven. Zij moeten komend jaar alle partijen bij elkaar brengen, en de samenwerking tot stand brengen of te verbeteren. Ook moeten zij ervoor zorgen dat wij allemaal goed geïnformeerd worden.

Ook wij kunnen nog niet zeggen hoe de wijkzorg er zal komen uit te zien. Staatssecretaris van Rijn van VWS heeft de garantie gegeven dat iedereen dezelfde zorg behoudt als in 2014. Ook wethouder Zorg Erik van der Burg heeft dit meerdere malen gezegd. De vraag is alleen nog steeds: hoe moet dat betaald worden?

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel