Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

16 november 2017

Wonen naar eigen wens en inzicht

Zorgaanbieders Amsta, Amstelring en Cordaan zijn druk bezig om hun organisaties te veranderen. Om de cliënt, de bewoner, zo goed mogelijk te laten wonen. Naar eigen wens en inzicht. Er komen nieuwe samenlevingsvormen, andere producten en diensten, en andere werkwijzen, zoals zelfsturende teams. Tijdens de bijeenkomst 'Anders wonen en medezeggenschap' op 6 november jl. van ons Platform Cliëntenraden Langdurige Zorg in verpleeghuis Vreugdenhof (Amstelring) gingen we hier verder op in.

 

Nieuwe woonvormen

Welke nieuwe woonvormen zijn er? En hoe ‘doet’ Amsterdam het in vergelijking met wat er landelijk gebeurt. De deelnemers hadden voorafgaand een inventarisatie van de Amsterdamse woonvormen ontvangen. Yvonne Witter van Aedes - Actiz Kenniscentrum Wonen en Zorg presenteerde vervolgens verschillende variaties van wonen thuis tot verpleeghuis en alles daar tussen in.

 

Wat heeft cliënt er aan?

Bij cliëntenraden blijft de vraag terugkeren wat de cliënt er aan heeft. Leveren deze nieuwe structuren nu echt meer regie op voor de bewoner en diens familie? En hoe staat het met de medezeggenschap: in de woonvorm, binnen de organisatie en tijdens de reorganisaties?

 

Meerpoel: 'Verzorgingshuis keert terug'

Jan Meerpoel, adviseur van LOC Zeggenschap & Zorg met een beroepsmatige achtergrond als architect, wist daarover veel te vertellen. Hij kwam met de stelling 'Op korte termijn zal het verzorgingshuis terug keren'. Veel deelnemers knikten daarop instemmend. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk legde hij het verschil uit tussen medezeggenschap als zorg én vastgoed van de instelling zijn en als zorg en vastgoed van bijvoorbeeld een corporatie of investeerder gesplitst zijn.

 

Bijzonder adviseur

In dat laatste geval heb je niet alleen te maken met de Wet medezeggenschap cliëntenraden zorg (Wmcz), maar ook met de Huurwet. Omdat de wettelijke medezeggenschap bij al die varianten zo ingewikkeld is, adviseerde Jan Meerpoel om als centrale cliëntenraad een zetel te bemensen met een deskundige als bijzonder adviseur. Wettelijk mag dat.

 

Concrete afspraken

Tot slot wisselden de aanwezigen ideeën uit over de vraag welke vragen ze nu hun manager of bestuurder zouden stellen. Dit leverde het hernieuwde inzicht op dat leden van cliëntenraden hun ogen en oren dat open moeten blijven houden als het gaat om vraagstukken rond huisvesting. Wees alert en actief. En het leverde een aantal mooie concrete afspraken op, waarmee de leden van cliëntenraden mee aan de slag konden.

 

Op de vraag van de dagvoorzitter Ernst Weidema (lid Centrale Cliëntenraad Amstelring van de kerngroep van dit platform) of de bijeenkomst aan de verwachtingen had voldaan, klonk een volmondig 'Ja!'

 

Enis2 150 bij 150.jpgMeer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Enis Reyhan (coördinator Platform Cliëntenraden Langdurige Zorg) op (020) 75 25 100 of via e.reyhan@clientenbelangamsterdam.nl.

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel