Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

14 december 2017

Zonder hulp cliëntondersteuner geen Pgb voor Irene

Irene Brakken is een tevreden mens. Sinds dit jaar mag zij haar zus inhuren om haar te verzorgen via een Persoonsgebonden budget (Pgb). Zonder de steun van onze cliëntondersteuner Mieke Zandee was dat niet gelukt. De zorgverzekeraar wees Irene’s aanvraag voor een Pgb voor verpleging en verzorging tot twee keer toe af. Door zaken te benadrukken die onderbelicht waren gebleven, lukte het de derde keer wel.
 

Ernstige reuma

Irene is al vaak geopereerd aan haar gewrichten, die ernstig beschadigd zijn door reumatoïde artritis. Haar conditie wisselt sterk. Er zijn dagen dat ze zoveel pijn heeft, dat ze pas ’s middags uit bed kan komen. Het grootste deel van de dag zit ze binnen in haar aangepaste stoel. Daarnaast is ze incontinent. Irene: “Ik ontmoette Mieke Zandee bij een voorlichtingsbijeenkomst over cliëntondersteuning en vroeg haar mij te helpen in bezwaar te gaan tegen de afwijzing. Voor mij is het heel belangrijk dat ik mijn zus kan inschakelen. Zij heeft de huissleutel en ik hoef haar niets uit te leggen.”

 

Zorgbehoefte niet planbaar

Samen met Mieke werd een gesprek met Cordaan gepland en voorbereid. En dat pakte goed uit. Het Pgb werd alsnog toegekend. Mieke: “Irene kon nu uitleggen, waarom het nodig is dat ze haar zus kan inschakelen die vlakbij woont. Irene’s zorgbehoefte is niet te plannen, en dus moeilijk uitvoerbaar door een reguliere zorgaanbieder. Voor dit argument was de zorgverzekeraar gevoelig. Dit is trouwens een typische win-winsituatie, want Irene krijgt nu uitstekende zorg door een vertrouwd persoon.”

 

Ook details noemen

In de Wet maatschappelijke ondersetuning (Wmo) en de Wet langdurige zorg (Wlz) is er keuzevrijheid tussen zorg in natura of een Pgb. In de Zorgverzekeringswet (Zvw), waar Irene’s situatie onder valt, bestaat dat recht niet. Je moet dus met goede argumenten, komen wil je een Pgb toegewezen krijgen. Irene wist niet wat belangrijk was om in het indicatiegesprek te vertellen. “Bijvoorbeeld dat ik moeilijk naar de voordeur kan lopen, dat ik mijn haar niet kan kammen en dat ik niet altijd vooraf kan aangeven wanneer ik hulp nodig heb. Voor mijn gevoel waren dat details.”

 

Niet alleen zorgdomein

De zus van Irene is ook geholpen door Mieke. Zij zou een deel van haar uitkering kwijtraken, wanneer ze zich zou laten inhuren. Mieke gaf haar uitleg over hoe dit in de praktijk zou uitpakken, waardoor ze de stap aandurfde. Mieke: “Mensen denken vaak dat wij alleen ondersteuning bieden op zorg- en welzijnsgebied, maar dat is niet zo. Wij helpen mensen met een beperking ook op het gebied van wonen, werk, inkomen en vervoer.” Irene is nog steeds blij met de inzet van Mieke: “Ik kan altijd bellen en dan heeft ze veel geduld.”
 

Irene Brakken is niet de echte naam van de cliënt.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

Kijk hier voor meer informatie over onze cliëntondersteuning en de contactgegevens.