Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

7 augustus 2017

Zorgbelang actief in Noord-Holland

Onder de naam Zorgbelang biedt Cliëntenbelang Amsterdam sinds begin dit jaar haar diensten aan in Noord-Holland. Hiermee sluiten we aan bij de Zorgbelangorganisaties die actief zijn in de andere provincies. Cliëntenraden en -platforms, gemeenten, zorgaanbieders en maatschappelijke organisaties kunnen een beroep op ons doen.

 

Ons werk in Noord-Holland bestaat op dit moment nog vooral uit het opbouwen van een netwerk en het informeren over ons aanbod. Dit aanbod is uiteraard afhankelijk van de vragen die we krijgen. Met name gemeenten en zorgaanbieders in de langdurige zorg zoeken contact met ons. Uit de gesprekken is gebleken dat ze de inbreng missen van de mensen waarom het gaat: de cliënten.

 

Eerste opdrachten

De eerste opdrachten zijn inmiddels verstrekt. Belangrijke thema’s zijn onder meer de onafhankelijke cliëntondersteuning, de kwaliteit van zorg en de medezeggenschap van moeilijk bereikbare doelgroepen, zoals jeugd en mensen met een licht verstandelijke beperking.

 

Kennis overdragen

Als het gaat om de individuele ondersteuning van inwoners van Noord-Holland willen we onze kennis overdragen over de onafhankelijke cliëntondersteuning binnen het Sociaal Domein en de Langdurige Zorg. Hieronder vallen ook:

 

Om op te komen voor grotere groepen mensen met vergelijkbare belangen en problemen kunnen we adviseren over:

  • Het opzetten en ondersteunen van platforms, zoals het Platform Mantelzorg Amsterdam.
  • Medezeggenschap organiseren rond moeilijk bereikbare doelgroepen, jeugd en mensen met een licht verstandelijke beperking.
  • De ondersteuning van cliëntenraden in de langdurige zorg en andere participatieraden, zoals die binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

 

Trainingen

Trainingen die we kunnen bieden zijn:

  • De Wmo voor (nieuwe) raadsleden.
  • Het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking en Inclusie: de do’s en don’ts voor gemeenten.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel