Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

‘Ik ben er om te helpen als de cliënt de puf niet meer heeft’

Clientondersteuner Erica is warm, goedlachs en lekker praktisch. ‘Geen gezeur, aan de slag’ is haar motto. Ze werkt hard en heeft intussen al heel veel cliënten blij gemaakt met haar hulp. Een fijne cliëntondersteuner en collega die het met iedereen kan vinden: “Ik heb ontzettend veel geduld.” Lacht: “Soms misschien te veel. Ik vind het niet erg om iets heel vaak uit te leggen, totdat iemand het begrijpt. En ik ben eerlijk. Als ik denk dat iemand zijn Persoonsgebonden budget niet kan beheren, dan zeg ik dat ook. Ik ben niet voor niets ondersteuner.”

“Ik help bij het aanvragen van voorzieningen die vallen onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat kan bijvoorbeeld een traplift, rolstoel of hulp bij het huishouden zijn. Ik help bij het hele proces van aanvraag tot besluit. Dat betekent dat ik ook aanwezig ben tijdens de indicatiegesprekken.

 

En als er een negatief besluit komt, dan help ik bij het opstellen van een bezwaarschrift. Bij zulke aanvragen moet je vaak heel veel formulieren invullen. Soms zien cliënten door de bomen het bos niet meer. Dan is het fijn als iemand erbij helpt. En als een client ontevreden is over de geleverde zorg dan gaan we samen met de instelling in gesprek. Het schrijven van een klachtbrief hoort daar soms ook bij.  

 

Zorgvragen

Verder help ik met zorgaanvragen, bijvoorbeeld met het invullen van een zorgovereenkomst en met het voorbereiden van gesprekken met het Indicatie Advies Bureau of met een wijkverpleegkundige. Het Indicatie Advies Bureau komt in opdracht van de gemeente bij cliënten langs om vast te stellen of er recht is op hulp of ondersteuning vanuit de Wmo. 


Ingewikkelde regels

Mensen kunnen het zo moeilijk hebben om iets voor elkaar te krijgen. Niet zo gek met al die regels en procedures. Het duurt lang, moet via allerlei beleidsmedewerkers. Ik ben er om te helpen als de client de puf niet meer heeft.

 

Ik blijf bellen, puzzel en zoek uit, net zo lang tot ik er uit ben. Ik ben blij dat we al zoveel mensen kunnen ondersteunen, maar maak me tegelijk zorgen. Want hoe zit het dan met al die mensen die ons niet weten te vinden en het opgeven? Dat moet echt anders.

 

Bewoonbare plek

Alle verhalen raken me op een bepaalde manier, maar sommige cliënten blijven me echt bij. Zo had ik een mevrouw van 78 die van Groningen naar Amsterdam-Noord terug verhuisde. Ze had hier al 20 jaar niet gewoond en was op zoek naar zorgmogelijkheden. Zelf kwam ze er niet uit.

 

Ze belde met 1 vraag, maar het bleken er veel meer te zijn. Ik ging op huisbezoek en heb daar uiteindelijk 2 uur gezeten. Er ware allerlei aanpassingen in de woning nodig en de basis was niet op orde. De wifi, de deurbel, de vloer was kaal, geen verwarming. Zit je daar in een kale woning met 3 dekens om je heen.

 

Ik heb eindeloos veel gebeld en de wifi zelf aangesloten. Dat was een lichtpuntje, want zo kon ze weer contact met de buitenwereld hebben. Ik heb een oplaadpunt voor haar scootmobiel aangevraagd, de woningbouw gebeld voor verwarming en aanpassingen van de woning via het Wmo-loket van de gemeente aangevraagd. Ze was erg blij met de hulp en daar doe ik het voor!”

 

 

 

Contact opnemen

Als u vastloopt bij het vinden van passende zorg, ondersteuning of voorzieningen kunt u bij onze cliëntondersteuners terecht. Onze dienstverlening is gratis en onafhankelijk. We adviseren onafhankelijk van de gemeente, wijkzorg, behandelaren, zorgaanbieders en indicatiestellers.

 

U kunt ons mailen (klik hier) of bellen op (020) 57 77 999 (op werkdagen van 10.00 - 16.00 uur).