Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

14 december 2015

Aanbieders HbH moeten meer verantwoordelijkheid nemen

Op 4 november heeft de gemeenteraad drie belangrijke moties aangenomen over de uitvoering van de Hulp bij het Huishouden (HbH). Sinds begin dit jaar moeten de aanbieders van de HbH herindicaties uitvoeren voor zo’n 18.000 cliënten in Amsterdam. Ze moeten flink bezuinigen, en dat merken cliënten aan het aantal uren hulp. En wat als de informele hulp aanwezig niet kan inspringen? De gemeenteraad wil nu dat aanbieders ingrijpen als blijkt dat een cliënt hiervoor zijn eigen netwerk niet kan inschakelen.

Sinds januari van dit jaar moeten aanbieders van HbH zorgen voor ‘een schoon en leefbaar’ huis. In een ‘afsprakenoverzicht’ worden de taken verdeeld tussen formele en informele zorg, zoals familie of vrijwilligers.

Maar er zijn cliënten die geen beroep kunnen doen op hun sociale netwerk, waardoor hun huis niet goed schoon gehouden wordt. Verschillende cliënten trokken bij ons en belangenorganisaties in de stadsdelen aan de bel. Ook medewerkers van de thuiszorg kaartten de problemen aan.

Geen zorgvuldig gesprek

De opdracht van de gemeente aan de aanbieders HbH was officieel dat ze een zorgvuldig gesprek zouden voeren met hun cliënten, en per situatie goed zouden bekijken of en welke informele hulp mogelijk is. In de praktijk blijken veel aanbieders die opdracht slordig uit te voeren. Regelmatig verminderen zij het aantal uren hulp  zonder een zorgvuldig gesprek. Kwetsbare mensen worden overvallen en weten niet hoe ze dit moeten oplossen.

Aanbieders zijn verantwoordelijk

De gemeenteraad wil nu betere afspraken met de HbH-aanbieders over wat de definitie is van een ‘schoon en leefbaar’ huis. Daarnaast worden de aanbieders ook verantwoordelijk voor het toezicht op de uitvoering van de werkzaamheden door zowel de formele als de informele zorg.

Zij moeten ingrijpen als blijkt dat de oplossing uit het afsprakenoverzicht in de praktijk niet gerealiseerd kan worden. De raad vindt ook dat bij geschillen over de vraag of is voldaan aan het criterium ‘schoon en leefbaar huis’,  de bewijslast bij de zorgaanbieders moet liggen.

Minder vrijblijvend

Wij zijn zeer te spreken over het feit dat de moties zijn aangenomen. Vooral de motie die aanbieders verantwoordelijk maakt voor de regie. Op die manier wordt het voor aanbieders minder vrijblijvend om cliënten hun netwerk te laten inschakelen om de vermindering van de uren van de HbH op te vangen.

Lees de volledige moties.

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel