Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

27 september 2019

Belangrijke knelpunten besproken met wethouder Verkeer

Met een hele delegatie stapte Cliëntenbelang Amsterdam op 5 september binnen bij wethouder Sharon Dijksma van Verkeer. Enigszins teleurgesteld omdat het geplande uur een half uur werd, vanwege een andere dringende afspraak. Bart Weggeman, onze beleidsmedewerker Toegankelijkheid: “Gelukkig hebben we wel al onze punten op tafel kunnen leggen.”

 

We hebben de belangrijkste punten die tijdens het gesprek met Sharon Dijksma aan de orde zijn gekomen, voor u op een rijtje gezet.

 

In- en uitstappen bij combihaltes

Er zijn de nodige problemen met het in- en uitstappen op de zogenaamde combihaltes; haltes waar de bus én de tram stopt. Een bushalte is 18 centimer lager dan een tramhalte. Maar de standaardregel is dat het hoogteverschil tussen het voertuig en halte maximaal 5 centimeter mag zijn. De spleet tussen voertuig en halte mag óók maximaal

5 centimeter zijn. Bart Weggeman: “Wij hebben hier niet zo maar een oplossing voor. Dat moet de gemeente zelf uitzoeken. Er is helaas veel getreuzel bij de gemeentelijke diensten. We hebben nu eindelijk de toezegging dat er binnen 8 maanden een proefhalte komt.” 

 

Informatie en klachtenafhandeling

De wethouder erkende dat de klachtafhandeling veel beter kan. Vooral eenvoudiger. Kleine klachten komen niet op de juiste plek terecht. En mensen doen de moeite niet, omdat het indienen van een klacht te ingewikkeld is. Maar die kleine dingen maken wel het verschil voor mensen om wel of niet te reizen. Een betere klachtafhandeling vraagt veel van de gemeente, en kost dus geld. De wethouder gaf aan te zullen nadenken over een oplossing.

 

Doelgroepenvervoer

Amsterdam is niet zo lang geleden gestopt met het programma 'Doelgroepenvervoer'. We zijn blij dat de Vervoerregio hiermee verder gaat, zodat ook het project OV-coach kan blijven bestaan. De Vervoerregio Amsterdam gaat kijken hoe de aansluiting van het gewone openbaar vervoer op doelgroepenvervoer beter kan. Voor de problemen met het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) hebben we de wethouder geadviseerd om contact op te nemen met de zorgverzekeraars.

 

Mensen gebruiken het AOV nu vaak voor ritjes naar het ziekenhuis, omdat ze de kosten van eigen vervoer niet willen voorschieten. Kosten die ze later weer moeten declareren bij de verzekeraar. Daar is het AOV niet voor bedoeld.

 

Plan voor toegankelijkheid

Voor het einde van het jaar komt de gemeente met een plan voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer in Amsterdam en de omringende gemeenten. De wethouder heeft toegezegd dat wij daarop mogen reageren, vóórdat de Vervoerregio het plan bespreekt. 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

Vervoerregio Amsterdam

Omdat wethouder Dijksma in de Vervoerregio Amsterdam zit, konden we ook regionale onderwerpen bespreken. Zoals het ongeluk van één van onze vrijwilligers bij het verlaten van een streekbus in Zaanstreek/Waterland.