26 mei 2021

Grote zorgen over toegankelijk maken OV

De gemeente en de Vervoerregio Amsterdam streven ernaar om het Openbaar Vervoer (OV) vóór 2030 toegankelijk te maken. Gezien de huidige knelpunten die maar steeds niet opgelost worden, maken we ons grote zorgen of dit gaat lukken. Op 12 mei jl. hebben we over dit onderwerp gesproken met wethouder De Vries (Verkeer en Vervoer). Over dit gesprek en de uitkomsten ervan zullen we u op een ander moment informeren.

 

Een toegankelijk OV is erg belangrijk voor mensen die minder mobiel zijn. Volgens de Toekomstvisie Sociaal Vervoer gaat de gemeente het deur-tot- deur-vervoer afbouwen en reizigers stimuleren om met het reguliere OV te reizen.

 

Hoe kan de gemeente verwachten dat minder mobiele reizigers hiermee zullen reizen, als de toegankelijkheid niet op orde is? Het OV is nu ingericht op de forens en een snelle doorstroming. Moet de gemeente haar visie op het reguliere OV niet aanpassen? 

 

Nieuwe trams niet goed toegankelijk

Ondanks onze lobby voor een toegankelijke nieuwe tram, blijkt deze niet toegankelijk genoeg te zijn. Dat is zuur. Zo zijn we al meer dan een jaar in gesprek met het GVB en de Vervoerregio over de niet-werkende oprijplank van de nieuwe 15G trams. 

 

Nog niet alle nieuwe trams zijn opgeleverd. Kunnen we ervan op aan dat de gemeente en de Vervoerregio vóór de oplevering de problemen met de toegankelijkheid van deze trams oplossen?

 

Toegankelijke haltes

De Vervoerregio heeft maximaal 40 miljoen euro vrijgemaakt voor het aanpassen van de haltes. Desondanks levert deze nieuwe haltes nog steeds niet allemaal toegankelijk op. Zoals de haltes op de Plantage Middenlaan, waar ‘De nieuwe Sint Jacob’ wordt gebouwd. Hier komen appartementen voor senioren met zorg in de buurt, maar zonder toegankelijke haltes.

 

We vragen ons af of criteria voor de toegankelijkheid het uitgangspunt zijn bij het verbeteren van haltes? Of passen ze haltes liever snel aan tegen lage kosten en de toegankelijkheid te wensen over laat?

 

Veilig kunnen oversteken

Om een OV-halte te kunnen bereiken, moeten slechthorenden, blinden en slechtzienden veilig kunnen oversteken. Tegen onze verwachting in boekt de gemeente op dit terrein geen voortgang.

 

Al sinds 2016 staat ‘veilig oversteken’ ter discussie: wel of geen zebra over fietspaden bij kruispunten met verkeerslichten? Wanneer voegt de gemeente dit onderwerp toe aan de Nota ‘Ruimte voor de Voetganger’? We hebben voorstellen gedaan hoe kruisingen ingericht kunnen worden, zodat voetgangers en fietsers elkaar niet in de weg hoeven te zitten. Hiervoor zullen we aandacht blijven vragen.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel