Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

19 december 2017

Heronderzoek Hulp bij huishouden levert vragen op

5000 Amsterdammers met een oude indicatie Hulp bij het huishouden (Hbh) krijgen momenteel een heronderzoek. Dit heronderzoek verloopt via een nieuwe manier van indiceren, waarover nog veel onduidelijk is. We gaan hierover met de gemeente in gesprek.

 

In 2016 spanden we namens een aantal cliënten met succes een proefproces aan tegen de gemeente Amsterdam. Voornaamste bezwaar was dat er geen formele beschikking was, waartegen cliënten in bezwaar konden gaan bij de rechter. De gemeente paste hierna haar manier van indiceren aan. Maar kunnen cliënten nu wel bezwaar maken?

 

Resultaten

De indicatie wordt niet bepaald in uren, maar in resultaten. Zoals ‘een schoon en leefbaar huis’. De zorgaanbieder is verplicht om de resultaten te behalen die afgesproken zijn met de cliënt. De praktijk laat echter zien dat de afgesproken resultaten niet altijd gehaald worden. Cliënten die ontevreden zijn en er niet uitkomen met de zorgaanbieder, kunnen dit melden bij de afdeling Klacht en Kwaliteit van de gemeente Amsterdam.

 

Klachten

Dit roept vragen bij ons op. Is deze klachtroute goed genoeg bekend gemaakt bij de cliënten? Kan een cliënt via deze weg bereiken dat alsnog de resultaten worden behaald? Zelfs als de zorgaanbieder te weinig menskracht of middelen heeft? En zo ja, hoe gaat dit in z’n werk?

 

Bezwaar aantekenen

Een ander punt van aandacht tijdens het gesprek met de gemeente is de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen bij een onafhankelijke rechter. Een cliënt die naar de rechter wil stappen, heeft daarvoor een formele beschikking nodig van de gemeente. Het is nu niet duidelijk welk document de status heeft van beschikking, en hoe de cliënt daaraan komt. We krijgen zelfs signalen dat het cliënten veel moeite kost om de benodigde documenten te verkrijgen.

 

Transparant

Wij vinden dat er een duidelijke manier moet zijn om in bezwaar te gaan en dat cliënten daar duidelijk over geïnformeerd moeten worden. We zijn benieuwd hoe de gemeente dit denkt te realiseren.

 

Onze cliëntondersteuning

Onze afdeling Cliëntondersteuning heeft al veel mensen geholpen bij de voorbereiding van het herindicatiegesprek, en bij klacht- en bezwaarzaken. Ook mensen die voor het eerst Hulp bij huishouden (Hbh) krijgen, kunnen bij ons terecht voor ondersteuning. U kunt bellen op (020) 57 77 999 of mailen naar steunpunt@clientenbelangamsterdam.nl.

 

NB: Bovenstaande geldt alleen voor Amsterdammers die de Hulp bij het huishouden ‘in natura’ krijgen. Amsterdammers die zelf Hbh inkopen met een Persoonsgebonden budget (Pgb), krijgen een besluit waartegen ze in bezwaar kunnen gaan.

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel