Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

21 januari 2021

Jaar wachten op Hulp bij het huishouden? Meld het ons!

Maandag 18 januari verscheen het artikel 'Hulp in huis? Dit jaar niet, het budget is op' over Hulp bij het huishouden (Hbh) op de voorpagina van Het Parool. Onze jurist Christiaan Dol geeft hierin aan dat de gemeente Amsterdammers met een indicatie voor Hbh direct ondersteuning moet bieden. De gemeente heeft namelijk een zorgplicht. Op een wachtlijst plaatsen mag dus niet. Mensen op die op hulp moeten wachten, roepen we op zich bij ons te melden. Zo kunnen met hen nagaan wat de juridische mogelijkheden zijn.  

 

De gemeente Amsterdam geeft op haar website aan dat het minimaal 1 jaar duurt voordat nieuwe cliënten aan de beurt zijn. Tot die tijd staan ze op een wachtlijst. Voor Amsterdammers die al sinds oktober vorig jaar op de wachtlijst stonden, is er waarschijnlijk eerder plek.

We hebben de wethouder dringend verzocht om mensen niet op een wachtlijst te plaatsen. De gemeente zegt dat ze niet anders kan. Er zou te weinig geld zijn om iedereen te kunnen helpen. De gemeente vindt dat de landelijke overheid extra geld beschikbaar moet stellen.

 

Recht op zorg

De gemeente heeft aangegeven dat ze als urgent aangemerkte cliënten wel tot zorg toelaat. Maar volgens Christiaan Dol hebben andere cliënten daar niets aan. “Denk eens aan die vrouw met reuma, die de hulp heeft aangevraagd toen het echt niet meer lukte om haar huis schoon te houden.

 

Moet zij haar gewrichten nu een jaar langer overbelasten, met schade aan haar gewrichten als gevolg? En daarnaast: als ze een indicatie heeft, heeft ze gewoon recht op zorg. Financiële afwegingen mogen volgens de hoogste bestuursrechter geen reden zijn om zorg niet te verstrekken.”

 

Ondersteuning bij aanvraag en bezwaar

Staat u op de wachtlijst? Wij kunnen met u nagaan of een juridische procedure zinvol is. Als dat het geval is, dan kunnen wij u bij een bezwaar- en beroepsprocedure ondersteunen. Onze dienstverlening is gratis. Alleen de kosten voor bijvoorbeeld het versturen van een aangetekend brief en de griffierechten (bij een beroepsprocedures) zijn voor uw rekening.

 

Om te voorkomen dat de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift verloopt, is het belangrijk dat u tijdig contact met ons opneemt. Onze cliëntondersteuners zijn te bereiken via steunpunt@clientenbelangamsterdam.nl of op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur op (020) 57 77 999.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel


 

 

 

Lees ook ons artikel 'Tijdelijke stop nieuwe cliënten voor Hulp bij het huishouden' van 13 oktober 2020.