Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

22 maart 2016

Landelijke doorbraak Crisiskaart?

Recent adviseerde het landelijke ‘aanjaagteam verwarde personen’ om de GGZ-interventie ‘Crisiskaart’ in heel Nederland in te zetten. De Crisiskaart, een handzaam kaartje waarop psychiatrisch patiënten opschrijven hoe ze behandeld willen worden als ze ‘verward’ dreigen te raken, is 18 jaar geleden door de patiëntenbeweging in Amsterdam in Nederland geïntroduceerd. Wij zijn blij met de aandacht voor dit praktische en effectieve hulpmiddel voor zelfregie.

Het aanjaagteam bracht in een rapport de problematiek van personen met verward gedrag goed in beeld. Een belangrijke constatering is dat ‘systemen’ te vaak bepalend zijn in plaats van de wensen van de mensen zelf. Het team vindt dat de inbreng van de cliënt en zijn naasten beter gewaarborgd moet zijn. In die aanpak past de Crisiskaart uitstekend.

Door het maken en bij zich dragen van de kaart, houdt een GGZ-cliënt de regie in eigen hand. Crises of gedwongen opname kunnen zo voorkomen worden. In de maart-nieuwsbrief van het aanjaagteam is een artikel gewijd aan de Crisiskaart.

Samen doorpakken

Dorine van Lennep van de afdeling Cliëntondersteuning van Cliëntenbelang Amsterdam: “45 mensen hebben vorig jaar samen met onze cliëntondersteuners een crisiskaart opgesteld.

Maar nog veel meer mensen zouden hier in Amsterdam gebruik van kunnen maken. We gaan binnenkort met de gemeente, politie, zorgaanbieders in gesprek over hoe we gezamenlijk de Crisiskaart beter bekend kunnen maken bij mensen met een GGZ-achtergrond.”

Meer Crisiskaartconsulenten nodig

Er zijn verschillende sessies met een cliëntondersteuner nodig om tot een crisisplan te komen. Hierin staat onder andere wat voor de cliënt belangrijk is wanneer zich een psychische crisis voordoet, en wie gebeld moet worden.

Op de Crisiskaart zelf komt een samenvatting te staan van het crisisplan. Als beleidsmakers de aanbevelingen van het aanjaagteam serieus oppakken, zullen er in het hele land meer Crisiskaartconsulenten moeten komen.

Iets waar de Stichting Crisiskaart Nederland en wij al lang voor pleiten. Lees meer over de het laten maken van een Crisiskaart bij Cliëntenbelang Amsterdam.

Meer informatie

De Crisiskaart is genoemd als ‘good practice’:lees het artikel Good practice in etalage in het februarinummervanKiZ, het tijdschrift over kwaliteit en veiligheid in de zorg. Ook is de kaart  als erkend instrument opgenomen in de kwaliteitsbibliotheek van het Zorginstituut.

 

terug naar het nieuws overzicht »

 

Deel dit artikel