Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

17 september 2021

Wat betekent ‘werken aan inclusie’ in het Openbaar Vervoer?

Cliëntenbelang Amsterdam deed recent een ‘OV-safari’, samen met gemeenteraadsleden en mensen met een beperking. AT-5 pikte het op en maakte er een nieuwsbericht over. Ervaringsdeskundige Sherry-Jae Ebere vertelt in de video dat ‘eigen regie’ uiterst belangrijk is voor een rolstoelgebruiker. Jammer genoeg wordt aan die behoefte in Amsterdam niet tegemoet gekomen, mede omdat de nieuwe tram minder toegankelijk is dan oudere trams.

 

We zijn blij met de media-aandacht voor een onderwerp waarvoor wij al een paar jaar zonder succes aandacht vragen. Het nieuwsbericht 'Niet alle haltes nieuwe trams toegankelijk voor rolstoelen' maakt pijnlijk duidelijk, hoe verschillend de belevingswereld is van het GVB en een rolstoeler. Terwijl we allemaal een doel voor ogen hebben: een inclusief Amsterdam.

 

De rolstoelgebruiker ‘die behendigheid mist’

Sherry Jae vertelt tijdens een interview hoe frustrerend het is dat ze niet zelfstandig de nieuwe tram in kan komen. AT-5 interviewde hierover ook manager Vervoersondersteuning van het GVB, Marco Cowan. Hij wijst de ‘verscheidenheid aan rolstoelen’ aan als een van de oorzaken van de mindere toegankelijkheid van de tram.

Handbewogen rolstoelen met grotere voorwieltjes komen -volgens hem- wel de nieuwe tram in. Rolstoelen met ‘skeeler-wieltjes’ niet. “Dan zie je dat die wieltjes tegen het randje van de plank aanstoten. Dan ligt het ook weer aan de persoon, is die heel behendig met de rolstoel, en durft-ie gewicht te verdelen of niet, waardoor je als het ware over het randje van de plank heen lift.”

 

Uitspraak getuigt van onbegrip

Bart Weggeman, onze beleidsmedewerker Toegankelijkheid & Mobiliteit: “Het GVB suggereert doodleuk dat mensen met een handbewogen rolstoel met kleine voorwielen dan maar meer lef moeten hebben om hun voorwielen te ‘liften’ om een rottige drempel over te komen. Die ook nog eens aan het eind zit van een schuin oplopende oprijplank.

 

Wij vinden deze uitspraak getuigen van totaal onbegrip. Het GVB heeft de wettelijke plicht ervoor te zorgen dat alle reizigers, ook rolstoelgebruikers zelfstandig, veilig en comfortabel mee kunnen met de tram.”

 

Rolstoelgebruiker onterecht aangewezen als probleemeigenaar

Deborah Lauria, directeur Cliëntenbelang Amsterdam vult aan: “Wij vinden het zeer kwalijk dat rolstoelgebruikers tot probleemeigenaar worden gemaakt in deze kwestie. Het GVB maakt zich daarmee schuldig aan uitsluiting. Ook vinden we het jammer dat het GVB geen enkele rol voor zichzelf lijkt te zien bij het veroorzaken van de benoemde -en niet benoemde- problemen met deze tram en het willen oplossen daarvan.”


Toegankelijkheid onnodig complex maken

Het GVB doet volgens Weggeman alsof toegankelijkheid uiterst ingewikkeld is, en strooit daarmee zand in ieders ogen. “Het bedrijf probeert zo haar eigen fouten te verhullen. Namelijk dat er bij de aanschaf van de nieuwe trams belangrijke zaken over het hoofd zijn gezien.

 

Het GVB schaft een nieuwe tram aan met een hogere vloer dan de Combino-tram, waardoor het onmogelijk is geworden om een haltehoogte af te spreken die op beide trams is afgestemd. Het gebruik van een oprijplank is daardoor noodzakelijk geworden. Een plank die overigens nooit van tevoren getest is, ondanks aandringen door ons. Wij zijn ook helemaal niet bij de aanschaf betrokken geweest.”

 

Nieuwe tram ontoegankelijker dan de oude trams

Bart Weggeman: “Wat ons betreft had de kop boven het bericht van AT5 mogen zijn: ‘Nieuwe tram ontoegankelijker dan de oude trams’.” Dit is ook wat onze directeur Deborah Lauria zegt in de video: “Bij een nieuwe aanschaf hoop je dat je vooruitgang boekt, in plaats van achteruitgang.”

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

OV-safari

Op 8 september organiseerden we een OV-safari, ‘een (te) lange reis in de wildernis van het Openbaar Vervoer’. Tijdens de OV-safari konden raadsleden zelf de toegankelijkheid van tram, bus en metro ervaren, samen met mensen met een beperking. Binnenkort publiceren we een artikel over de bevindingen. 

- Bekijk hier het item van AT5 over de OV-safari.
- Lees ook een vorige artikel over de 15G-tram. Nieuw type tram: oprijplanken niet veilig genoeg