29 juni 2021

Nieuw ontwerp oprijplank voor 15G-tram voldoet nog niet

De oprijplank in de nieuwe 15G-tram blijft hoofdbrekens geven. We hebben het nieuwe ontwerp van de plank getest. Het GVB heeft een nieuw ontwerp laten maken om de problemen rond de toegankelijk ervan op te lossen. Het lukte alleen mensen met een elektrische rolstoel die zeer wendbaar is en mensen met een gewone rolstoel en veel kracht en een goed evenwicht om de tram in te komen.​​​​​​​​​​​​​​

 

Onze beleidsmedewerker Mobiliteit en Toegankelijkheid Bart Weggeman: “We willen geen spelbreker zijn, maar we kunnen niet anders dan deze plank afwijzen. Er zijn 2 belemmeringen: de drempel van de (te) dikke plank, en er is een extra drempel tussen de plank en de vloer van de tram.

 

Je moet veel kracht kunnen zetten om op een hellende plank over de drempel te gaan. Tijdens de laatste test bleek dat dat niet lukte. Terwijl zelfstandig instappen nu juist de bedoeling van de elektrische plank was.”

 

Testrit op Amstelveenlijn

Als gevolg van een verkeerd gekozen hoogte van de tramvloer is de nieuwe tram alleen rolstoeltoegankelijk met een oprijplank. Zonder plank is de drempel voor alle rolstoelgebruikers te hoog om veilig en zelfstandig te kunnen in- en uitrijden. Daarom is het zo belangrijk dat de plank goed werkt.

 

De testrit is gedaan op de Amstelveenlijn, een ‘op papier’ toegankelijke lijn, waarbij de haltes op de juiste hoogte zijn. Als het hier niet werkt, dan weet je dat het in de rest van de stad ook niet werkt. Zeker op smalle haltes met veel reizigers waar de ruimte om te draaien beperkt is

 

Veiligheid

De plank in de 15G-tram kan niet handmatig worden uitgeschoven. Bij een calamiteit of een stroomstoring kan iemand in een rolstoel dus niet de tram uit. In geval van nood moet een serviceauto een losse oprijplank komen brengen. Dit alles geeft geen veilig gevoel, als je zo snel mogelijk de tram uit wilt omdat er brand is.

 

Er is een goede oplossing

Bart Weggeman: “In de nieuwste generatie elektrische bussen zit een automatische oprijplank die wel functioneert, en geen belemmerende drempels heeft. Deze plank kan ook handmatig uitgeschoven of ingetrokken worden. De ingrediënten om het beter te doen zijn er dus wel. Maar volgens het GVB zou deze plank niet passen in een tram.”

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

 

 

 

Toegankelijker openbaar vervoer?

De gemeente is van plan te bezuinigen op het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) door op termijn drie kwart van de gebruikers niet meer mee te nemen. De gemeente wil dat deze groep reizigers meer gebruik gaat maken van het reguliere openbaar vervoer. De problemen rond de toegankelijkheid van nieuwe 15-G tram helpen hierbij niet. 


Zie op dit filmpje hoe Annemiek met haar rolstoel de oprijplank test en de tram niet in kan.