23 juli 2021

Oproep aan GVB, gemeente en Vervoerregio: neem inclusie serieus!

Natuurlijk is het fijn dat er na veel aandringen van belangengroepen sinds kort een gemeentelijk programma is voor inclusieve mobiliteit. Er is echter een groot verschil tussen beleid en de praktijk. De problemen met de nieuwe 15G-tram zijn een schoolvoorbeeld van het niet voldoende serieus nemen van inclusie door het GVB, de gemeente en Vervoerregio Amsterdam. Ook verschillende missers in de openbare ruimte stemmen niet vrolijk.
 

Onze beleidsmedewerker Mobiliteit en Toegankelijkheid Bart Weggeman verzucht: “Onze adviezen worden stelselmatig niet of half uitgevoerd. Bij het nemen van beslissingen kijken de verschillende organisaties niet goed naar de gevolgen voor de toegankelijkheid.

 

Ze gebruiken helaas nog steeds veel te weinig de aanwezige ervaringskennis. Het lijkt soms wel alsof het mensen met een mobiliteitsbeperking steeds moeilijker gemaakt moet worden. Elke keer bedenkt men weer iets nieuws, het is wachten tot de volgende verslechtering.”

 

Aanpassing 15G-tram verslechtering voor rolstoelgebruikers

Het GVB heeft bij het bestellen van nieuwe trams gekozen voor een zogeheten tweerichtingentram met aan elke kant een cabine voor de bestuurder. En zonder servicebalie in het midden. De conducteur zou door de tram gaan lopen.

 

Nu moet er toch opeens een servicebalie komen in de nieuwe tram. Deze ingreep betekent dat van de 4 oprijplanken voor rolstoelgebruikers, er 2 overblijven voor gebruik. Daardoor is het voor hen moeilijk om te bepalen waar ze op de halte moeten gaan staan. Dit zorgt voor onnodige spanning en ook oponthoud.

 

Keerlus tram 26: rolstoelgebruikers letterlijk in de knel

Het GVB had behoefte aan 'een keerlus' voor tram 26. De bijbehorende halte is te kort voor 2 trams: de achterste tram staat niet helemaal langs de halte die voor de achterste tram als uitstaphalte wordt gebruikt. Met als gevolg dat een rolstoelgebruiker de tram pas uit kan, als iedereen is uitgestapt en de tram doorrijdt naar het voorste deel van de halte.

 

De tram is dan al leeggestroomd als iemand nog moet uitstappen, en de nieuwe passagiers alweer staan te dringen. Een rolstoeler komt daardoor heel moeilijk uit de tram. Als het GVB met gekoppelde trams gaat rijden, kan een rolstoelgebruiker er helemaal niet uit als hij in het achterste tramstel zit.

 

De betreffende halte zou een ‘calamiteitenhalte’ worden aan de kant van het IJ. Het GVB zou deze alleen gebruiken als het de tramhaltes voor het Centraal Station niet kunnen gebruiken.

 

Een calamiteitenhalte zou niet aan alle eisen hoeven te voldoen. Het GVB gebruikt de halte echter heel vaak en voor een langere periode. Hierdoor is het eigenlijk geen calamiteitenhalte meer. Daarom moet het GVB deze nieuwe halte volledig toegankelijk maken.

 

Ontoegankelijke tramhalte bij appartementen voor ouderen

De ouderen in het nieuwe appartementencomplex Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan hebben een tramhalte voor de deur. Maar wel een ontoegankelijke. Te hoog voor een rollator, te smal en te hoog voor een rolstoelgebruiker. Bij het opnieuw inrichten van een stukje van de straat bleef de halte onveranderd.

 

Een gemiste kans, vinden wij. Wethouder De Vries (Verkeer) wil haltes pas toegankelijk maken, wanneer de héle straat op de schop gaat. Er waren al plannen voor het opnieuw inrichten van de Plantagebuurt, maar die zijn uitgesteld. Het is alleen onduidelijk, wanneer ze doorgaan.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

Geen concrete toezeggingen

Het gesprek dat wij onlangs met wethouder De Vries hadden, was te kort om al onze zorgenpunten serieus te kunnen bespreken. We hebben geen toezeggingen gekregen. Vandaar dat we nogmaals een oproep doen om inclusie serieus te nemen. 

 

In het Uitvoeringsprogramma Inclusieve Mobiliteit van de gemeente staan goede maatregelen. Deze doen er echter niet toe, wanneer de betrokken partijen geen rekening houden met inclusie. Dus ook rekening houden met mensen met een  beperking. Welke beperking dan ook.