29 januari 2020

Vastgelopen in de zorg? Schakel een cliëntondersteuner in!

Mensen die vastlopen in het zorgsysteem kunnen aankloppen bij een cliëntondersteuner. Maar lang niet iedereen weet dat die bestaat. De landelijke publiekscampagne 'Co' van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) moet hier verandering in brengen. 

 

Cliëntenbelang Amsterdam is een van de organisaties die cliëntondersteuning aanbiedt. Wij zijn erg blij met de landelijke campagne om meer bekendheid te geven aan de cliëntondersteuner. Want ook bij ons kloppen nog te veel cliënten aan die een (te) lange zoektocht achter de rug hebben. En daardoor niet de zorg krijgen, waarop ze recht hebben. 

 

Uw gids bij zorg en ondersteuning

Heeft u behoefte aan iemand die met u meedenkt? Die helpt om uw vraag of probleem rondom zorg en ondersteuning onder woorden te brengen? Iemand die naar u en uw naasten luistert? Die u op weg helpt? Iemand die ook mee kan gaan naar gesprekken? Zo iemand is er: de cliëntondersteuner.

 

Verhalen over cliënten en onze cliëntondersteuners

Ook wij willen natuurlijk meer inzicht geven over en aandacht te vragen voor de verhalen van cliënten en de rol van de cliëntondersteuner. Daarom zijn we in het afgelopen najaar begonnen met het verzamelen van verhalen van cliënten. Hier gaan we dit jaar mee verder.    

 

Super ondersteuning!

Tineke vertelt over de ‘super ondersteuning’ door onze cliëntondersteuner Marieken Wattel. “Mijn zoontje Lou lag drie maanden op de Intensive Care, een enorm zware tijd. Er moesten allerlei formulieren ingevuld worden, maar ik zag geen mogelijkheid om naar Cliëntenbelang te komen. Dus kwam Marieken naar het ziekenhuis, twee keer zelfs!" Lees het hele artikel

 

Mee naar de rechtbank

Stella vertelt: “Ieder jaar bepaalt de gemeente aan de hand van een puntensysteem opnieuw hoeveel uur huishoudelijke hulp je krijgt. Ze kijken daarbij bijvoorbeeld niet naar de grootte van je woning, er is een standaardformule voor vastgesteld. Ik heb een grote rolstoelwoning en het aantal uren dat ik krijg klopt niet met de tijd die er nu voor staat. Om mij te ondersteunen in dit moeizame proces, schakel ik de hulp in van Cliëntenbelang Amsterdam. Lees het hele verhaal van Stella.

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

 

 

 

Lees meer op onze website over onze onafhankelijke en kosteloze cliëntondersteuning. Of neem direct contact met ons op via de e-mail of telefonisch op (020) 57 77 999.

 

Wilt u meer weten over de landelijke campagne, ga dan naar: 
www.clientondersteuning.co.nl.

 

Op Trouw.nl is op 29 januari het artikel 'Als wegwijzer in de zorg' verschenen. Over de onvindbaarheid van de cliëntondersteuner.