Lees voor
Clientenbelang op Instagram Clientenbelang op Facebook Clientenbelang op Twitter LinkedIn YouTube

16 augustus 2012

Cliëntenbelang Amsterdam zoekt Achmea op

Naar aanleiding van de commotie rond TENA, fabrikant van incontinentiemateriaal, heeft Cliëntenbelang Amsterdam contact gezocht met Achmea voor tekst en uitleg. Wij streven ernaar in de toekomst structureel in contact te blijven met Achmea over zaken waarvan wij vinden dat deze extra aandacht verdienen vanuit het cliëntenperspectief.

Zo willen wij structureel overleg met Achmea op gang brengen.

 

Tijdens dit overleg willen we niet alleen zaken bespreken die binnen de AWBZ vallen, maar ook onderwerpen zoals de betaalbaarheid van de zorgpremies en de dekkingsgraad van de polis bespreekbaar maken. Dit zou eventueel met Zorgbelang Zuid-Holland kunnen, aangezien Achmea ook in Rotterdam een belangrijke verzekeraar is.

 

Daarnaast zijn er nog tal van andere onderwerpen waar wij op gaan inzetten:

  • De rol van de verzekeraar in care: deze moet de kwaliteit van zorg kunnen afdwingen bij de zorgverleners.
  • We willen betrokken worden bij het opstellen van regelingen, zoals bijvoorbeeld cliëntenprofielen, en bij het maken van afspraken met producenten, zoals TENA.
  • Het betrekken van patiëntenorganisaties bij het maken van afspraken over het gebruik en de kwaliteit van hulpmiddelen.
  • Meer transparantie in het aanbod van hulpmiddelen: cliënten moeten kunnen kiezen.
  • De omgang met vertrouwelijke medische gegevens: hoe wordt dat getoetst?
  • Preventie en de directe inzet van hulpmiddelen: in overleg met de cliënt kijken naar het effect van de behandeling en het gebruik van hulpmiddelen.
  • Als een cliënt niet tevreden is over bijvoorbeeld de kwaliteit van een hulpmiddel of behandeling, moet deze zlef kunnen kiezen welke het meest passend is bij de zorgvraag.
  • De spreiding van eenvoudige zorg met hoog volume (chronische en ouderenzorg) en concentreer de meer complexe zorg, zoals NAH en neurologische zorg. De intensivering van de samenwerking tussen de Spoedeisende Eerste Hulp (SEH) en de huisartsenposten spelen hierbij een belangrijke rol.

 

Wij zullen u blijven informeren over de vorderingen die wij maken in de gesprekken met Achmea. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Herman Klein Tiessink op (020) 75 25 165 of via h.kleinti@clientenbelangamsterdam.nl

 

Via onderstaande links kunt u de artikelen in De Volkskrant en De Telegraaf lezen, waarin Cliëntenbelang Amsterdam aan het woord komt over de TENA-kwestie en kunt u een kort item bekijken uit het Hart van Nederland over hetzelfde onderwerp:   

'TENA beoordeelt incontinente patiënt' in de Volkskrant​.​

'Apothekers lekken privacygegevens klanten aan TENA​'​​​​​​ in De Telegraaf. 

'TENA belt klanten over urineverlies' in Hart van Nederland.  

Terug naar het nieuwsoverzicht »

 

Deel dit artikel