29 september 2020

Toegankelijkheid Openbaar Vervoer: bestelling nieuwe tram afzeggen?

Het lukt het GVB maar niet om het Openbaar Vervoer toegankelijker te maken. Had de nieuw aangeschafte tram dezelfde vloerhoogte gehad als de bekende Combinotram, dan zouden halte en tram veel makkelijker op elkaar afgestemd kunnen worden. Een recente gebruikerstest toont haarfijn aan: hoe je de halte ook aanpast, de hoogteverschillen tussen halte en tram zijn onoverbrugbaar. Oprijplanken zullen dus altijd nodig blijven. Maar dan moeten deze planken wel veilig zijn!

 

Bart Weggeman, beleidsmedewerker Mobiliteit bij Cliëntenbelang Amsterdam: “Onze inzet is dat de bestelling van de rest van de trams alleen kan doorgaan als er betere oprijplanken ingebouwd worden. Helaas lijkt het GVB hiertoe vooralsnog niet bereid. Op 29 april jl. hebben we al een oproep gedaan aan de Vervoerregio Amsterdam om het GVB hierop aan te spreken. Deze oproep zullen we nu moeten intensiveren."

 

Voorleggen aan College voor rechten van de Mens?

Weggeman: "Het Besluit Toegankelijk Openbaar Vervoer zegt dat de Vervoerregio moet zorgen voor een onbelemmerde toegang tussen halte en voertuig. Maar de Vervoerregio heeft nu een nieuwe tram gesubsidieerd die slechter toegankelijk is dan de Combinotram. Wat zal er gebeuren als we dit voorleggen aan het College voor de Rechten van de Mens? Het college dat toezicht houdt op de uitvoering en naleving van het VN-verdrag Handicap?"

 

Bouw nu andere oprijplanken in

Eerder dit jaar hebben we in het artikel Nieuwe tram: oprijplanken niet veilig genoeg al aangegeven dat de oprijplank van de nieuwe tram niet voldeed. 
Bart: “De oprijplanken van de huidige elektrische bussen voldoen prima. Bouw deze in en het probleem is opgelost. Waarom moeilijk doen? De meeste nieuwe trams moeten nog geproduceerd worden in Spanje, dus GVB kom nu in actie!”

 

Terug naar het nieuwsoverzicht »

Gesprek laden

Deel dit artikel

 

 

 

 

GVB voelt urgentie nog niet
Nu de gemeente wil korten op het Aanvullend Openbaar Vervoer, is een toegankelijk Openbaar Vervoer nog belangrijker dan het al was. Maar het GVB lijkt de urgentie nog niet te voelen. Lees ook het artikel Eerst OV verbeteren dan pas bezuinigen op het AOV.